Friday, April 25, 2008

Aku Pun Ade Blog la Wehhh

Celik IT = IT literate...hehehehhe..ramai kengkawan yg kenal aku dari asal-usul mmg tak caya aku leh ade blog sendiri.Tau la aku nih kan dulu2 mmg takde perasaan langsung ngan IT ni.Anyway ok lah tu....

Sebenarnya ari ni aku nak declare satu keputusan yg aku dah buat setelah fikir masak2....inilah antara keputusan yg paling kritikal g aku kena buat dm tempoh setahun dua ni.Ye lah aku bukan jenis org yg terlampau banyak pikir pasal masalah2 dan konflik dalaman nih.Tak amik pot sangat la kiranya.Tak kuasa aku nak menyesakkan kepala otak aku nih.Pengalaman mengajar beb...life is easy if we make it easy but it can become harder if we keep thinking about problems and how to solve the problems.Hahahaha suka la aku merapu cakap omputih nih.

Back to my declaration...aku dgn ini dah wat keputusan bahawa aku akan terus bekerja di INSPEM selagi aku diperlukan dan selagi ade kemampuan (tp harap2 jgn la sampai pencen).Banyak risiko...tp kat mana pun ade risiko.Bukan aku keje kat lautan bergelora pun kan...Kat mana2 pun nnt ade gak yg aku tak puas hati.Pasal nak sambung belajar plak, sebenarnya takdelah masalah besar sbb kat sini mmg bz tapi tu semua atas kemahuan kita.Pandai2lah nak adjust...kalu pandai adjust berehhh belako.

So untuk menambah keyakinan bahawa keputusan aku ni betul...maka aku wat satu senarai ttg apa yg aku suka dan pengalaman kat INSPEM...versi ikhlas hati nyer nih.

1. Staff kat sini baik2 belaka..leh cakap jerit2, gelak ramai2, makan ramai2, marah ramai2, gosip ramai2.... (kat depan aku la, kat blkg2 aku tak kesah sgt).

2. Aku leh kowtim (camner nak eja nih...paham kot) ngan sume org...termasuklah katering, budak aircond, akak2 PA institut2 lain, ngan Apak aku [abg Sabri (?)] dan saper2 lah lag sukati aku je nak mintak tolong ngan diorg.

3. Banyak ilmu baru yg aku belajar kat sini cthnya : nak typing equation, guna publisher, wat editing (sket2 laa..), deal ngan MOSTI, jaga aircond, celik IT, wat air utk meeting, beli kuih utk meeting, susun (susun tau...bukan buat) agenda mesyuarat, guna kamera, sikit2 setting peralatan AV/PA system, tau pasal research grant, sistem FAMS dan terbaru aku wat wiring (?)..alaaaa baru belajar susunan wayar jer.Wiring gak la tu kan?

4. Yang terpaling aku suka ialah leh g KLCC/PWTC tolong handle pameran,amikkan award yg mmg bukan aku nyer,makan2 kat restoran PELITA, minum2 nescafe mahal pastu leh claim. Berapa org leh dpt cmtu?Tp 1st day kena bangun awal giler nak mamposss...

5. Pastu selalu dapat g duk hotel free (kena wat keje la) sbb organize bengkel, seminar, kursus dan conference (international lg...)...berlagak jd urusetia pakai walkie-talkie, baju sama syok sendiri, tangkap (menangkap dan ditangkap) gambar pastu sumer org pandang mcm best je minah nih....hehehehehe.

6. Dapat jumpa ngan org2 pandai seluruh dunia (walaupun aku tak tau pun apa kepakaran diorg).Russia la, Iran ngan Iraq takyah citer la kann...USA, Canada, Switzerland, Indonesia, Vietnam, Italy, Brazil, Singapore, Thailand, Jepun, Uzbekistan, China, India, Bangladesh, Australia, New Zealand, Holland, Pakistan, Turki, Norway...Tak caya?Tgk ar website opis aku!

7. At one time aku kena tunggu sorang peserta dari Taiwan kat balai ketibaan KLCC,pegang signboard nama dia pastu tunggu berjam2...tp tak sampai2.Korang pernah wat ker?

8. Kalau nak tau sumer penerbitan (buku ke, jurnal ke...) kena hantar kat library negara utk simpanan tp kaunter dia kat Wisma TH Celborn.

9. Meeting Jemaah Pengarah telah mempopularkan cara hidangan Mesyuarat Menteri Kabinet (single plated serve) di INSPEM.

10. Keje kat sini aku berjaya mengembangkan koleksi kasut dan baju aku sbb tiap kali ade program laki aku dah tau..konfem kena beli baju ngan kasut baru.

Last but not least aku suka sbb bos aku kat sini sebenarnya yg telah melatih aku (men"terpaksa"kan) aku supaya jd org yg gempak walaupun jawatan aku hanya PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN & OPERASI) gred N17. Tertekan mmglah beb tp bila pikir balik...aku jd lebih baik, bukan jd lebih tak baik pun. Ok aper...Tapi kalu nak tau la kan...training awal aku dapat dari pengalaman keje kat Kolej 10 dulu.Keje 24 jam beb!


Yang aku tak suka pun ader gak tp let make everything positive...watpe la nak citer mende2 tak elok (ilangkan kunci..?). Merosakkan kita jer...

Jadi bersyukurlah sebab aku berada di sini...berkembang sket minda aku. Go Joy go!!!!!

3 comments:

azlidaami said...

chayo2!!!wat declaration brani mati nmpak..ok la tu (gaye saida ok)

azlidaami said...

ntahla..mcm2 prangai pelik bdk inspem ni..tp yg bestnye geng syok sndri..walau hati sakit wat keje (ngan peel bdk2 inspem yg pelik2)tp still wat keje ngan sepenuh ati (bak kate fruz)..kzah, bile kite nk wat compony baru??hehehe...

kk said...

ni beranila ni, bagus2.ada peningkatan kendiri,semoga teruskan kerjaya anda. Semoga keluarga pun berada dalam sejahtera.tq. dan jgn lupa visit me ya and jgn lupa link sekali. hehehe.