Saturday, October 19, 2013

Pantun Hari Hujan

Lama tak buat entry. Rasa nak pantun tapi otak dah tumpul. Hari hujan pulak tu.

Panjat bukit mendaki lurah
Pokok ditebang bumi kan musnah
Sudah tahu hujan mencurah
Janganlah dijejak kaki ke tanah


Ribut di bandar guruh di desa
Bah di sana banjir di sini
Hujan anugerah nikmat Yang Esa
Suburkan tanah untuk petani




Monday, September 9, 2013

Empat bulan tkde entry

Ah sudah...seb baik blogspot tak kesah. Hahahaha.

Bye...nnt lah sambung.

Wednesday, May 22, 2013

Pantun Sekolah Rendah

Minum sudah makan pun sudah
Kenyang perut penuh makanan
Anak kecil tak tahu gundah
Habis semua jadi mainan


Jatuh berdebuk kelapa terbelah
Pokoknya tinggi di Gunung Tahan
Kalau diimbau kenangan sekolah
Malu sendiri tidak tertahan

Pantun Tabah Hati

Tuah dukung si puteri Jawa
Dijulang tinggi atas petala
Tabahlah hati gagahlah jiwa
Moga kuat bertemu semula

Wednesday, May 1, 2013

SELAMAT HARI PEKERJA KAWAN-KAWAN

Jika dalam Bahasa Inggeris Hari Pekerja ialah Labour/Labor Day yang maknanya ialah Hari Buruh. Setahu aku, tak pernah lagi dengar Employee Day atau Workers Day.

Apa pun...semoga kita semua menikmati kerja kita dengan sepenuhnya, sebelum kita menikmati gaji kita di hujung bulan.

Gaji kita takkan pernah cukup kalau tak pernah memberi, asyik menerima. Gaji aku sebulan yang tinggal berapa sen aje tu, pun masih bukan milik aku sepenuhnya. Tapi setakat ini Alhamdulillah, masih mampu beli biskut sebalang dua buat dikongsi dengan orang lain. Sekali-sekala beli nasik lemak untuk kawan-kawan...tak payah tunggu gaji. Nak belanja orang tak perlu bersebab, asalkan ikhlas. Terima kasih lah kepada si pemberi gaji iaitu majikan...dan terima kasih yang paling agung kepada Yang Maha Pemberi Rezeki, nun di atas sana.

Semua pekerjaan dalam dunia ni, disusun dengan cantik olehNya kepada yang berhak untuk berada di tempat masing-masing. Ada nikmat diperolehi oleh orang kafir, orang yang kufur, orang yang jahat, penyamun yang kaya, pemerintah yang tidak adil, pemimpin yang takbur, orang atasan yang riak, pekerja yang berkira. Nikmat Istidraj...untuk menguji sejauh mana kekufuran dan kebongkakan sehinggalah diturunkan bala. Tambah pula dengan pekerja yang rasa dirinya adil, rajin, hebat, alim, suci, berilmu tinggi yang amatlah mendambakan penghormatan.

Tahniah kepada para pekerja di luar sana. Kita yang tentukan kita di mana. Tak kisah tanggagaji anda di takuk mana.

Oh ya...jangan lupa juga..org gila takkan mengaku gila...jadi sepatutnya orang hebat takkan mengaku hebat. PERASAN namanya.








Dan juga...jika kita mempunyai pekerjaan mulia seperti di atas, janganlah berperangai seperti pekerjaan di bawah. Hina sangat rasanya.



Sebagai pekerja, ada seorang yang aku betul respect dalam diam (respect yang bukan diminta-minta). Humble and down to earth dengan gaya tersendiri!

http://www.ukm.my/news/index.php/en/component/content/article/592-ukms-kampung-a-small-town-girls-shine-among-winners-of-tun-suffian-awards.html


Monday, April 15, 2013

Pantun Kenangan

Asalnya tajuk kisah ini ialah Pantun Kenangan Lalu..tapi kalau kenangan mestilah yang lalu kan?


Siang terang malam gelita
Sahut-sahut si kakaktua
Apa kisah apa cerita
Kenangan lama mengusik jiwa


Kabus tenang di puncak gunung
Jadi singgahan si anak kera
Apa dikenang apa dimenung
Marilah kita berkongsi ceritera

Sempena pindah ke bangunan baru, apa kenangan di bangunan lama yang rasa macam susahnya nak lupa eh?

Sunday, April 14, 2013

Pantun Silaturrahim

Hulur salam hendak tak hendak
Maaf dipohon tanpa suara
Berpaling kasih bertalak tidak
Usah diputus hubungan saudara


Rusa nani tuan yang punya
Duduk jadi belaan saya
Andai kecil kisah silapnya
Jangan dihebah serata dunia

Pantun Adab Sopan

Hebat bunyi gendang dipalu
Sambut datang Datok Laksamana
Hendak ditegur terasa malu
Senyum saja menyampai makna

Kalau saya bertanam gandum
Tuan pula bertanam jagung
Kalau santun jatuh merudum
Apa lagi hendak diagung



MASIH DI JOHOR

Saturday, April 13, 2013

Pantun Sopan-santun

Kalau hendak menuai padi
Tuailah padi si padi huma
Kalau hendak hasil menjadi
Jangan diam termenung cuma

Cantik kilat bersinar intan
Dikalung emas berselang-seli
Kerana pulut binasa santan
Jangan pula perli-memerli


ILHAM DI JOHOR DARUL TAKZIM

KAMI PINDAH!

Minda ampuh halus berseni
Jauh berdebat berbincang dekat
Pindah jasmani pindah rohani
Moga pindah membawa berkat
Kosong..kosong..kosong...

Penurunan papan tanda. Rasmi berpindah.