Saturday, December 26, 2009

KOREK PASIR DAN KILANG PAPAN DARI SIFAR KE INFINITI

Gambar 1

Gambar 2
Gambar 3
Gambar 4

Apa yang korang nampak dalam gambar2 di atas? Ok kamera aku cap ayam jer so gambar tak clear.

Gambar 1 hingga 3 - Sungai yang ada aktiviti korek pasir. Tengok betul2 kehadiran jentera pengorek dan lori pasir.

Gambar 4 - Sungai itu adalah berhampiran dengan sebuah kilang papan. Kilang ni dah lama ada, sejak zaman aku kecik2 lagi. Makin lama makin besar.

Jarak antara sungai dan kilang pasir ini jaraknya lebih kurang 1 kilometer je dari kawasan perumahan (tengok gambar 1,2 & 3 ). Gambar ni aku shot dari umah aku tingkat 9. Rumah aku sekarang ni amat mudah berhabuk. Aku rasa dari asap kilang papan tu. Bayangkan time panas terik dan berangin asap dari kilang tu sampai umah aku pun kadang2 bau. Umah teres yang dekat bawah tu aku tak tau la plak apa masalah yang diorg hadapi.

Sebenarnya post ini bukan sekadar edisi siasat tentang korek pasir dan kilang papan jer. Tapi malam td aku balik umah dalam kul 230 am. Bila nak tido aku terperasan bunyi muzik yang kuat tapi sayup-sayup. Bila dengar bertul2...bunyi lagu dangdut. Yup konfem dangdut dan datangnya dari arah rumah kongsi di kawasan sungai dan kilang tu. Yang dasatnya..bunyi tu berlarutan sampai petang tau...dalam kul 3 pm masih ada lagi malah lagi galak dengan jerit sorak-sorai lagi. Lagu? Konfem dangdut.

Jadi? Sebenarnya apa yang berlaku di sana? Kilang haram? Korek pasir haram? Pendatang haram? Disko dangdut haram? Ntah2 ada plak pusat pelacuran. Mana kita tau kannn? 10 tahun dulu, kawasan ini tiada penempatan. Tiada taman perumahan. Tapi sekarang? Kita kena berjiran dengan aktiviti2 pelik ni ker? Di sekitar ni jer sekurang-kurangnya ada 3 kawasan rumah kongsi. Belom bahaya lagi kottttt?

Lokasi : Dirahsiakan...boleh agak2 la

P/S : Bro Mazidul ..amacam?



2 comments:

Anonymous said...

huhu tegelak kecik aku ada link mazidul hahjahahah wei mana ilang eh~ akak cuti ke!

Anonymous said...

apsl k oxc report ?