Sunday, August 23, 2009

ENTRY SAHUR

Hari pertama Ramadhan.

Sahur kat rumah umi. Keluar dari rumah jam 430 am dan sampai lebih kurang 15 minit kemudian. Umi kat dapur lagi. Sekali sahur makan kari ayam daaaaa.... Kat rumah ada ateh ngan huda jer. Aku lom dapat bayangkan betapa sunyinya time sahur umi dan walid sebab selalu riuh kejutkan kami bangun. Tapi di sisi baiknya, umi tak tergopoh-gopoh bersiap sahur dan selepas itu boleh rileks nak ke surau utk Subuh. Kenapa aku sahur rumah umi? Sebab berbuka nnt aku akan balik PJ. Camne la gamaknya mak nak berbuka tanpa abah?

Jadualnya petang lepas Asar kitorg keluar rumah terus ke kubur arwah abah di Bkt Tandang. Jalan tak jammed so sempat sampai sebelum hujan. Singgah lebih kurang setengah jam, terus ke rumah. Mak tgh sebok2 hidang makanan dan biasalah mulutnya tak renti-renti..."Abah kau itu...abah kau ini..." Dalam hati aku; Hermmm org tua ni nangis jap lagi ni. Elok2 azan jer...dia nangis. Dah agak dahhhhh...ye lah selepas lebih 40 tahun sama2, tetiba kali ni dia sorang, walaupun ptg tu semua anak-anak ada. Kalau kita mcm mana ek?

Malam tu aku terawih di Masjid Kg Medan. Masjid tu memang sangat besar dan orang sangat ramai. Aku respek penduduk tempat ni sebab sepanjang aku kawen dan puasa dan di sini, aku tak pernah tgk jemaahnya susut. Makin bertambah dan masjid ni makin besar sekarang ni. Taman Medan ni adalah antara penempatan yang paling padat di PJ.

Ada 4 peristiwa terkenal yang berlaku berhampiran kawasan ini iaitu penemuan mayat rentung Canny Ong, tragedi Kg. Medan (I'm not going to eleborate on this), penemuan jenazah arwah Nurin Jazlin dan kehilangan adik Sharlinie (yg masih MIA).

Hari kedua Ramadhan (hari ni lerrr...)

Sahur di rumah sendiri. Panaskan lauk yg ditapau dari umah mak dan petang ni InsyaAllah buka di rumah umi.

SALAM RAMADHAN

PEACE

5 comments:

Fær.han/Unown F/Gyan said...

Mak tgh sebok2 hidang makanan dan biasalah mulutnya tak renti-renti..."Abah kau itu...abah kau ini..." Dalam hati aku; Hermmm org tua ni nangis jap lagi ni. Elok2 azan jer...dia nangis.

Apa maksudnyer?

Adiwarnatasya said...

Salam kak,
::Selamat Menjalani Ibadah Puasa::

izman said...

selamat berpuasa utk kamu sekeluarga

bungacahaya said...

Salam ramadhan semua

Faer...(pnjng nau nick ko ni) - "mak" is my mother-in-law. Kalau baca post yg lepas, my father-in-law just passed away on 080809. Tu la yg dia sedey bangat tuh. Pose sorang2 kannnn....

Fær.han/Unown F/Gyan said...

Huhu camtu ker, innalillah~ Cian dier...